Dekorativ funktionalitet i fokus i Klongs nya designsamarbete

Klong fortsätter att pryda hem med dekorativa och innovativa accessoarer. De två senaste tillskotten är kniven Tilt och ljusstaken Tender, som båda är designade av Charlotte von der Lancken, som kombinerat stilrena silhuetter med gränsöverskridande design och en hög funktionalitet.

Tilt och Tender är Charlotte von der Lanckens första samarbete med Klong, men hon har tidigare samarbetat med flera olika större varumärken. Hennes mål med produkterna för Klong är att addera en poetisk aspekt till en vardaglig produkt, som utmanar ögat och lockar till samtal.

Tilt är en lekfull kniv för till exempel smör eller sylt, som med hjälp av fysikens och gravitationens lagar bjuder in till samtal, samtidigt som den har en tydlig praktisk funktion. Tack vare att tyngdpunkten placerats i handtaget kan Tilt till skillnad från vanliga knivar inte välta. Efter användning kommer istället Tilt – likt klassiska ryska vippdockor – gunga fram och tillbaka på ett effektfullt sätt. Kniven lanserar i två varianter av handtag, en i rostfritt stål och en i mässing.

– Det var en utmaning att gå från idén om en smörkniv som alltid ställer sig upp, till att sedan hitta den perfekta avvägningen för att få tyngdpunkten på rätt plats, samtidigt som detaljerna och funktionen skulle bli bra. Resultatet är en skickligt framtagen produkt med stor precision, där vi har arbetat med flera olika metaller för att få just de egenskaper vi ville ha, säger designern Charlotte von der Lancken.

Ljusstaken Tender är inspirerad av den schweiziska skulptören Alberto Giacomettis långsträckta skulpturer och motljusets förmåga att effektfullt sudda ut konturer. Den eleganta och tunna silhuetten, som tänjer på materialets gränser, utmynnar i en tung och graciös bas. En droppe är även placerad på olika höjd på de två högre ljusstakarna, som förutom en variant i krom även finns i svart. Kontrasterna skapar ett minst sagt iögonfallande uttryck som gör att betraktaren gärna inspekterar ljusstaken både en och två gånger extra.

– Vi strävade efter det tillsynes omöjligt tunna och gracila uttrycket. För att uppnå det behövde vi göra en mängd tester med hårda metaller, och dessutom få till ett fint möte med den tunga basen. Alberto Giacomettis skulpturer av långa figurer fanns alltid med som en inspiration, avslutar Charlotte von der Lancken.

Jenny & Linda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.