Sonos hyllar hiphop-pionjärerna Beastie Boys med ett nytt samarbete i form av en specialdesignad Sonos Play:5 utformad av artisten Barry McGee. Högtalaren kommer att kosta 5 799 kr och finnas tillgänglig från och med december på sonos.com och hos utvalda återförsäljare.
I tisdags avslöjade Sonos sitt exklusiva samarbete med ett av de mest inflytelserika och rebelliska banden inom den globala musikkulturen, Beastie Boys. I samband med utgivningen av Beastie Boys Book har Sonos samarbetat med Adam ”Ad-Rock” Horovitz, Michael ”Mike D” Diamond och deras långvariga vän – San Francisco-baserade artisten Barry McGee – för att hylla den kreativa förmågan hos den innovativa trion från New York. Tillsammans har de tagit fram en Beastie Boys-utgåva av Sonos Play:5-högtalaren i en mycket begränsad utgåva.
* ”Det är ingen tillfällighet att den första låten som någonsin spelades högt på en Sonos-högtalare var No Sleep Til Brooklyn. Beastie Boys är en ansedd och inspirerande kraft inom musikens värld. Vi hyllar ett arbete och en filosofi som vi har en enorm respekt för”, säger Brian Beck, global musikchef på Sonos.
I skapandet av designen bestämde sig Barry McGee för att spela på de invecklade ordlekar och den identitet som förknippas med bandet. De har sammanfört genrer och sprängt gränser ända sedan bandet bildades som ett punkband 1979. Den djärva grafiken, som ger bandet en ny textlogga, är skriven i rött på gallret på en enfärgad vit Sonos Play:5, vilket ger ett abstrakt, men slående visuellt intryck.
* ”Beastie Boys har alltid anpassat sin stil efter stunden, och deras album blir bara bättre med tiden. Jag ville använda grafik i samma anda och skapa någonting som uppfattas som lite opolerat och som kräver en närmare titt. Högtalaren i sig har en samtida och stilren design så jag valde att använda ett mönster som bryter av mot högtalarens framsida, men ändå kompletterar den”, säger McGee.
Beastie Boys-utgåvan av Sonos Play:5 kommer att släppas i samband med att Beastie Boys bokturné Live & Direct startar i New York måndagen den 29 oktober, med framträdanden i Brooklyn, Los Angeles, San Francisco och London. Sonos kommer att stå för ljudupplevelsen vid varje evenemang och spela upp en musikmix sammansatt av Ad-Rock och Mike D. Dessutom har fans på respektive plats chans att vinna en särskild signerad version av högtalaren.
* ”När jag växte upp i New York upptäckte vi ny musik överallt – hos dj:n på en klubb, ur en bergsprängare på gatan eller i tunnelbanan eller från en taxichaufförs radio. I samtliga fall var det nödvändigt att lämna hemmet. Nu för tiden kan du, med hjälp av Sonos, få tillgång till all musik du vill ha när som helst med ljud av högsta kvalitet iklädd morgonrocken och tofflor eller din finaste smoking i siden”, säger Mike D.
Sonos målsättning är att hjälpa världen att lyssna bättre, men företaget är också fokuserat på att bidra till kultur och ge bredare åtkomst till musik och utbildning inom musik. Därför kommer alla intäkter från samarbetet att doneras till Peace Sisters och Little Kids Rock genom Adam Yauch Foundation, tillsammans med en större donation av produkter.
Beastie Boys-utgåvan av Sonos Play:5 kommer att kosta 5 799 kr och kommer att finnas tillgänglig i december 2018 på sonos.com, i Sonos flaggskeppsbutik i New York samt hos utvalda återförsäljare runt om i världen. För mer information, besök sonos.com/beastieboys.
Beastie Boys Book
Beastie Boys Book är skriven av Ad-Rock och Mike D, med bidrag från Amy Poehler, Colson Whitehead, Spike Jonze, Wes Anderson, Luc Sante med flera. Boken är en panoramaupplevelse, där bandmedlemmarna för första gången berättar historien om Beastie Boys med egna ord.
Jenny & Linda
Foto: Sonos