Färgstark och personlig design av Bjørn Wiinblad

Den levnadsglade mångkonstnären Bjørn Wiinblad (1918–2006) satte under hela sin livstid sina snirkliga signaturstreck och fantasifulla kvinnoansikten på många olika ytor, från keramik till scenografi och inredning. Till skillnad från andra samtida formgivare som dyrkade funktionalism och det rena, vita uttrycket var Wiinblad maximalist. Det gällde både hans produktion och hans konstnärliga uttryck, som under 1960- och 70-talet gjorde honom enormt populär, även internationellt. Wiinblads design kunde bland annat hittas i många svenska hem, vilket uppfyllde Wiinblads konstnärliga mål om att nå ut till vanligt folk och sprida glädje med sin finurliga och färgstarka design. Med tiden började dock Wiinblad anses som kitschig istället för nyskapande, men nu är han på tapeten igen. Det här vill Rosendahl Design Group i höst ta upp genom en återlansering och föryngring av Wiinblads verk under varumärket Bjørn Wiinblad Denmark.

Inspiration från det blå Bjørn Wiinblad var världskonstnär och kosmopolit, men inget låg honom så varmt om hjärtat som Det blå hus i Kongens Lyngby norr om Köpenhamn. Här levde och arbetade han från 1966 fram till sin död, och hemmet är idag den viktigaste källan när man vill sätta sig in i Wiinblads konstnärliga arv och föra det vidare. En stor del av arbetet med lanseringen av varumärket Bjørn Wiinblad Denmark har därför skett i Det blå hus, där man har gått igenom tusentals motiv med samma lekfullhet som Wiinblad själv kände inför designprocessen. Resultatet är ett brett sortiment av produkter med motiv där Wiinblads originalskisser troget har återskapats, men sätts in i en modern färg- och produktvärld som rymmer en autentisk men samtidigt nutida berättelse om Wiinblad.

Färgstark och personlig design 
Som konstnär skapade Bjørn Wiinblad både unik design och bredare produkter, alltid med kvinnorna som genomgående motiv. Deras blick är något alldeles speciellt: vankelmodig, mystisk, mjuk eller nyfiken. Kanske för att Wiinblad, oavsett hur många anställda han hade, alltid målade ögonen själv. Därmed blev kvinnorna till små personligheter, som fick poetiska namn och karakteristiska drag som blomkålsöron, korta armar, små bröst och kantiga näsor.

Med respekt för formgivarens arv sätter Rosendahl Design Group också kvinnorna i centrum för höstens nyheter och hälsar Rosalinde, Felicia, Amelia och Rosemunde välkomna. De finns på muggar, termomuggar, skålar, vaser, krukor, smörgåsbrickor, skålar med lock, kakburkar och ljusstakar. Formspråket är enkelt och organiskt. Motiven är skapade på vit bakgrund med sex färger som kan matchas kors och tvärs eller användas genomgående om man föredrar enskilda färger. Wiinblads signaturfärg blått är självskriven på paletten och kompletteras av fem andra tidlösa färger: lila, svart, grönt, gult och rött.

Kollektionen finns hos utvalda återförsäljare från september 2015 och kostar från 89 SEK–649 SEK (rek. pris).

Bjørn Wiinblad_narcisse bonbonniers_interior Bjørn Wiinblad_Rosalinde Candlestick _interior Bjørn Wiinblad_Rosalinde vase gold Bjørn Wiinblad_Textile collection_interior Bjørn Wiinblad_Vases interior

Foto: Bjørn Wiinblad Denmark
/Jenny & Linda, trendspanarna.nu

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *