IKEA har samarbetat med sociala entreprenörer över hela världen i nästan ett decennium. Tillsammans har vi skapat över 15 000 arbetstillfällen där de behövs som mest. I vårt senaste samarbete har sex sociala företag tagit fram BOTANISK – en handgjord kollektion som uppmuntrar till odling. BOTANISK kollektion säljs i begränsad upplaga från den 6 mars 2020.
Med BOTANISK kollektion vill IKEA förmedla att det inte är nödvändigt med trädgård eller balkong för att kunna glädjas åt odling och plantering. Med enkla medel kan du odla i hemmet och skapa en egen grönskande djungel.
– Vi vet att många människor drömmer om att få ännu mer grönska i sina hem. Vi vill göra det roligare och enklare att skapa en egen urban trädgård hemma. Jag är supernöjd med hur vi lyckats skapa vackra, handgjorda produkter med flera olika användningsområden, säger Maria O’Brian, kreativ ledare på IKEA of Sweden.
Det är nästan ett decennium sedan IKEA började arbeta med sociala entreprenörer – och antalet partnerskap fortsätter växa. De sociala företagens affärsidéer bygger på att skapa arbetstillfällen där de behövs som mest och att stärka kvinnors ställning. För BOTANISK kollektion har IKEA samarbetat med sex olika sociala företag – i Indien, Thailand, Jordanien och Rumänien.
– Hela kollektionen är gjord med människor i åtanke. Från start till mål har processen handlat om själva samarbetet med hantverkarna, att utveckla föremålen tillsammans, berättar O’Brian.
Samarbetet för samman traditionellt hantverk och modern design där resultatet är en samling unika, handgjorda produkter. Kollektionen innehåller bland annat krukor, korgar, verktygsförvaring och en form för papperskrukor – allt i naturmaterial som rödlera, bananfiber, jute och bomull från mer hållbara källor. Färgskalan i grönt och beige har precis som materialen valts för att återspegla det botaniska temat i kollektionen.
Sociala företag i samarbetet:
BOTANISK kollektion är skapad i samarbete med 6 sociala företag – Rangsutra, Industree, och Ramesh Flowers in Indien, Doi Tung DP i Thailand, Jordan River Foundation i Jordanien och MBQ i Rumänien. De har alla affärsidéer baserade på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och där människor behöver dem mest.
Säljstart: Säljs i begränsad upplaga på deras svenska varuhus från den 6 mars 2020. Ej Haparanda, Gävle, Örebro och Linköping.
Foto: IKEA
Jenny & Linda
Toppenidé😊såg en del fina saker minsann!