För att göra det enklare för kunderna att handla inför IKEA ett nytt sätta att betala – självscanning via sin mobilapp. Med IKEA-appen kan kunderna själva scanna och packa sina varor under ett varuhusbesök – och sedan checka ut i en separat expresskassa.
Under de senaste åren har IKEA utvecklat köpupplevelsen på flera sätt med målet att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att handla på IKEA – när, var och hur kunderna föredrar att göra det. Idag kan du planera ett kök från din egen soffa via ett onlinemöte, få varor hemkörda samma dag som de beställt och få varorna packade av en medarbetare för upphämtning utanför ett varuhus. Nu tar IKEA nästa steg och erbjuder en ny betallösning där kunderna enkelt kan scanna sina egna varor i IKEA-appen och sedan lämna varuhuset när de betalat och känner sig redo – oftast utan att behöva stå i kö.
– Varje dag ställer vi oss frågan; ”Hur vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna?”. Det genomsyrar faktiskt allt vi gör. Och vi vet att just betalningslösningar är något som under senare år påverkat människors beteenden och förväntningar mer än någonsin när de går och handlar. Vi är stolta över att strax rulla ut en lösning som gör det enklare att betala och som vi tror att kunderna kommer att gilla, säger Susanne Jensert, Customer Manager på IKEA Sverige.
För att göra sig ännu mer tillgängliga för sina kunder, befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka på en stor digital förändringsresa. Bland annat har man tittat på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i varuhusen med den digitala. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler som IKEA app och ny hemsida samt innovativa butiksformat som flera nya planeringsstudios runtom i landet.
– Vi vet att tid är dyrbar och en bristvara i samhället. Sverige, som är en digitalt mogen marknad, har snabbt anammat de förenklingar som digitaliseringen möjliggör i vardagen exempelvis när vi handlar, betalar räkningar eller utför bankaffärer. Våra kunder vill bestämma över sin tid själva och vi vill möta det behovet, samtidigt som vi bjuder in alla som besöker oss att lägga sin tid på sådant som ger mervärde; som rådgivning kring heminredning, inspiration och matupplevelser, säger Susanne Jensert.
I alla varuhus under hösten
Två varuhus i Sverige ska nu testa den nya lösningen, Helsingborg och Jönköping. Under hösten och vintern kommer övriga varuhus i landet att introducera lösningen för sina kunder.
– För att kunna scanna när du handlar på IKEA, behöver du ha laddat ner IKEAs app. Du skannar det du vill handla i varuhuset och packar dina påsar medan du handlar. När du är redo att betala visar du upp en QR-kod i en särskild kassa där du sen betalar med bank- eller presentkort som vanligt. Smidigt tycker vi, eftersom appen dessutom är en riktigt bra shoppingkompis full av inspiration. Allt på ett ställe, säger Rogier van de Pol som är Payment Leader för IKEA Sverige.
IKEA App
Dagens IKEA app lanserades för två års sedan som ett inspirerande och enkelt sätt för kunden att utforska sortimentet och shoppa online. Nästa steg i utvecklingen av appen är att integrera fler betalningsmetoder, skapa möjligheten att betala direkt på olika avdelningar i varhuset, få hjälp att navigera i varuhuset, se köphistorik och få personliga erbjudanden. Appen utvecklas hela tiden, baserat på kundinsikter från alla de marknader där IKEA finns.
Foto: IKEA