WallVision Group, en ledande europeisk aktör inom marknaden för premiumtapeter, expanderar verksamheten till att även inkludera designmattor genom förvärvet av Pappelina – svenskt hantverk designat med omsorg och stolthet.
WallVision, med huvudkontor i Borås, tar ytterligare ett viktigt steg för att utveckla koncernens ledande position inom premiuminteriör-segmentet med fokus på att utveckla starka varumärken.
Efter förvärvet består WallVision, med sin House of Brands-strategi, av fem starka varumärken inom interiör design; Boråstapeter, Cole & Son, Wall&decò, Mr Perswall och Pappelina. Utöver tapeter, där koncernen har sina rötter, erbjuder WallVision även heminredningstextil, kuddar, och genom förvärvet av Pappelina, nu även mattor. Alla med fantastisk design, hög kvalitet och omsorgsfull kundservice.
Genom kompletteringen med premium-varumärket Pappelina förstärker WallVision sin starka marknadsposition och tar ytterligare ett steg mot målet att bli en ledande europeisk aktör inom interiördesign, vilket innebär stora möjligheter för båda parter. Pappelina har uppvisat lönsam tillväxt sedan företaget grundades 1999.
”Jag är väldigt glad att Pappelina blir en del av WallVision-koncernen, ett varumärkes-drivet bolag med alla ingredienser som vi söker; en premiumposition, en internationell profil med 80% av försäljningen utanför Sverige, utmärkt kvalitet samt fantastiska medarbetare. Vi ser många möjligheter och ser fram mot att ta varumärket till nästa nivå tillsammans med Lina Rickardsson och hennes talangfulla team”, säger WallVisions VD och koncernchef Olle Svensk.
“Jag har alltid haft stora drömmar för Pappelina. Detta var en sådan möjlighet som inte gick att tacka nej till, möjligheten till fortsatt utveckling och expansion. Pappelinas vision har alltid varit tydlig, att vara en banbrytande pionjär inom sektorn. Idag är Pappelina ett globalt varumärke samtidigt som vi fortfarande tillverkar mattorna i ett litet lokalt väveri i Leksand, i hjärtat av Sverige. Varje Pappelina matta representerar ett svenskt hantverk, säger Lina Rickardsson”, grundare och Creative Director på Pappelina
Foto: Boråstapeter