Vipp utökar sitt utbud inom kategorin vardagsrum med en ny fåtölj och två nya mattor. Med fortsatt fokus på bra hantverk och naturmaterial lägger Vipp till Cabin lounge stol till den befintliga möbelserien Cabin tillverkad av naturmaterial. Vidare har Vipp välkomnar två nya mattor av ull och ull/bambu till sin produktportfölj.
Det svenska varumärket Cooee Design utökar sin kollektion med ett vackert utbud av mindre möbler i FSC-certifierad ek. Den nya kategorin är designad av Eddie Gustafsson i samarbete med Cooee. Eddie Gustafsson designade tidigare Woody, den mycket älskade träfågeln, åt företaget och samarbetet fortsätter och sträcker sig med fler produkter. Möbelkollektionen innehåller tre bord, två speglar, en exklusiv vedkorg och krokar i flera storlekar – alla tillgängliga i ek och svartbetsad ek. Utvecklingen av möbelserien gavs medvetet mycket tid, detta för att hitta rätt producent för den höga kvalitetsnivå som vi efterfrågade. Alla pjäser i kollektionen är FSC-certifierade.
” Jag har skapat den här serien av vackra möbler med utmaningen att få motsatser attrahera och arbeta tillsammans. Jag har satt ihop två instabila former och låtit dem arbeta i enhet för att bilda en stabil konfiguration. Den träiga korgens U-formade botten och U-formade handtag bildar en stabil form när du arbetar tillsammans. En enhet av motsatser som lockar.” Säger designern Eddie Gustafsson.
Eddies andra mål med möbelserien var att förenkla och ta bort produkterna utan att tappa djup och intresse för designen och därmed skapa en rå, men ändå genomarbetad produkt.
”Genom att blanda material och former som förstärker varandra tror jag att jag har klarat uppgiften. Metall med trä, trä med spegel, ett platt bälte virat runt rundade ben, oval formad bordsskiva med rundade ben. Motsatser att arbeta tillsammans. Mitt mål var att sätta ihop en kollektion som är lekfull men ändå elegant. Enkelhet med karaktär. Jag tror att vi har lyckats, kollektionen är en blandning av unika men lekfulla och enkla möbler av högkvalitativt trä. Sofistikerad lyx, precis som Cooees eget DNA.” säger Eddie Gustafsson.
Fiskars klassiska orangefärgade sax är en av de mest kända finska designikonerna genom tiderna. För 55 år sedan presenterades den första saxen försedd med ett handtag i plast, vilken var hållbar, ergonomisk och hade ett konkurrenskraftigt pris – en verklig innovation som möjliggjorde att alla kunde skaffa sig en sax av högsta kvalitet. Sedan dess har över en miljard Fiskars-saxar tillverkats och de återfinns runt om i världen där de assisterar i vardagens sysslor och minnesvärda ögonblick.
Fiskars tillverkade sina första saxar redan på 1830-talet, och år 1967 överraskade Fiskars världen genom att utveckla världens första sax med plasthandtag, vars orange färg har blivit en ikon världen över. Den klassiska saxens ikoniska design är internationellt erkänd och ingår till exempel i den permanenta samlingen på Museum of Modern Arts (MoMA) i New York. Saxen spelar också en stor roll i den kreativa processen för många internationella modehus, konstnärer och hantverkare runt om i världen. Än idag tillverkas och testas samtliga 21 cm Classic-saxar för hand i den egna fabriken i Finland.
Fakta
1. Världens första sax med plasthandtag År 1967 överraskade Fiskars världen med sin unika universalsax – världens första sax med plasthandtag, en innovation som innebar att alla kunde skaffa sig saxar av högsta kvalitet.
2. Den ikoniska orange färgen Den karakteristiska orange färgen blev till av en ren slump. I början var de föreslagna färgerna mörkröd, svart och grön. Den första saxen producerades i samma fabrik som Fiskars juicepressar och när prototypen tillverkades fanns det lite orange färg kvar i maskinen, därför producerades en version med orange handtag. Slutligen avgjordes beslutet genom en intern omröstning, där saxen med de orangefärgade handtagen vann över svart med nio röster mot sju – och blev därmed det utmärkande kännetecknet för den ikoniska saxen.
3. Från kök till MoMa I 55 år har god ergonomi och ett blad i rostfritt, härdat stål garanterat den långvariga hållbarheten och funktionen hos Classic-saxen. Än idag uppskattas den klassiska saxen runt om i världen och vi kan återfinna den i allt från kökslådan hemma hos mormor till den permanenta samlingen på Museum of Modern Art i New York.
4. Tillverkad i Finland Saxarna som säljs i Europa är tillverkade i Fiskars egen fabrik i Billnäs, Finland. Fabriken är ISOcertifierad, vilket innebär att fabriken uppnår de högsta hållbarhetskraven.
5. Testas för hand Saxens kvalitet övervakas noggrant på Fiskars fabrik i Finland. Varje sax testas noggrant för hand, bland annat genom att klippa i det mest utmanande material som finns, nämligen polyester. Höga kvalitetskrav och stränga kvalitetskontroller säkerställer att endast saxar av högsta kvalitet lämnar fabriken.
Från 1649 till idag
1649 – Fiskars järnbruk grundades Fiskars järnbruk grundades 1649. Järnmalmen importerades i huvudsak från Sverige och användes för att tillverka spik, ståltråd, knivar, hackor och järnskodda vagnshjul.
1832 – Finsmed gjorde det möjligt att tillverka saxar Finlands första finsmed, där det för första gången gick att tillverka saxar, grundades i byn Fiskars 1832. För att kunna tillverka saxar och bestick krävdes det ny kompetens och kunnande om slipning, därför rekryterades hantverkare från England och Sverige. På 1800-talet var saxen det viktigaste verktyget för skräddare och sömmerskor, och redan då var Fiskars saxar de bästa på marknaden.1883 – Fiskars bir aktiebolag Aktiebolaget Fiskars bildades 1883 och noterades på Helsingforsbörsen 1915.
1967 – Världens första sax med plasthandtag På 1960-talet fastnade företagets ledning för ett nytt material – plast – som användes för att tillverka mer ergonomiska handtag. Samtidigt utvecklades nya metoder för att slipa bladen. Den nya saxen var effektiv, praktisk, bekväm att använda och hade ett konkurrenskraftigt pris – en verklig innovation som såg till att alla kunde skaffa sig saxar av högsta kvalitet.1970-talet – Bättre skärförmåga 1975 fasades saxens blad för att förbättra såväl utformning som skärförmåga. Skärvinkeln optimerades också – 60 graders vinkel hade visat sig vara effektiv och slitstark.
1972 – Saxar för vänsterhänta Fiskars var det första företaget som började massproducera ergonomiska saxar för vänsterhänta. Saxen är en exakt spegelbild av den högerhänta saxen och tillverkas med röda handtag för att skilja den från den högerhänta versionen.
1980-1981 – Nya handtag Utformningen av alla handtagen uppdaterades i början av 80-talet. Plastens kvalitet förbättrades för att tåla maskindisk, rengöring i autoklav, stötar och slitage på materialet.2003 – Fiskars Orange® blir ett registrerat varumärke Fiskars Orange®, blev ett officiellt registrerat varumärke i Finland 2003. Denna historiska registrering innebär att den orange färgen endast får användas för skärverktyg som tillverkas av Fiskars.
2021 – Nästa steg Av respekt för naturen och med en önskan att bevara den, presenteras Fiskars sax ReNew, som är tillverkad av återvunna och 100 % återvinningsbara material. Saxen är tillverkad av återvunnen plast, förnybar träfiber och återvunnet stål.År 2021 presenteras även Fiskars x Iittala-kollektionen, vilken förenar två ikoniska designvarumärken som tillsammans firar glädjen i vardagen. Kollektionen av tre saxar väcker de fantasifulla motiven i Oiva Toikkas skissblock till liv.
2022 – ReNew-kollektionen lanseras 2022 kompletteras ReNew med sex nya saxar. Kollektionen ReNew består nu av sju saxar, skapade för att underlätta i en kreativ vardag.
Januari månad och vi går mot ljusare tider. Så skönt att varje dag blir ljusare och ljusare. Efter ytterligare ett omtumlande år där världen fortsatt är i obalans försöker vi människor att hitta vår plats i ”det nya normala”. Vi väljer att fortsätta värdera familjen med hållbara, organiska material en viktig nyckel i vår inredning. Trä trenden fortsätter även att dominera även denna våren.
Just du är denna drömlika gaveltrea till salu hos Alvhem Mäkleri. Detta hem med ett ypperligt läge på Kungsladugårds paradgata badar i ljus. Här erbjuds stora rum, härlig utsikt och social planlösning med kök och vardagsrum i ett. Med renoverat kök & badrum samt vackra originaldetaljer i en mycket stabil och trevlig förening, ger detta hem en känsla som är svår att motstå!
Idag släpps Formex Trends för vår/sommar 2022 och det handlar om tre trendteman – Joy of comfort, Still waters run deep och Euphoric Escapism. I Joy of Comfort omvärderar vi vår livsstil, i Still waters run deep värdesätter vi kvalitet och tänker hållbart över tid och i Euphoric Escapism släpper vi loss vår personlighet och leker med färger och mönster.
Inför varje upplaga av Formex presenterar Team Formex en trendrapport som baseras på omvärldsanalyser från Formex breda nätverk. Idag lanseras trenderna för vår och sommar i en digital guide och det är tre trender Joy of comfort, Still waters run deep och Euphoric Escapism.
Joy of Comfort Med så mycket oro och turbulens som vår omvärld just nu skapar är det svårt att veta hur man ska förhålla sig, såväl när det gäller stora val i livet, som vilken produkt man ska välja för att vår jord ska orka med kommande generationer. Materialen är mjuka och färgskalan går i ljusa neutraler i kombination med ljus aprikos och mild gul.
Still waters run deep Stilla vatten rinner djupt, lyder ett engelskt talesätt som beskriver en lugn person med intelligens och klarsyn. Det är också så vi tänker när vi konsumerar. Vi gör det med eftertanke. Vi väljer möbler som vi kan leva med länge. Stilen är klassiskt modern, med en färgskala som går i blått och natur.
Euphoric escapism Vem skulle inte vilja fly verkligheten ibland! Efter en tung start på nya året, så är längtan extra stark efter sol och sommar. När rabarberknopparna tittar upp, så dukar vi i bersån eller varför inte ett skönt poolparty som varar hela sommarnatten. Inför kommande säsong ser vi en trend av vackra klara pasteller. Detta är tydligt både inom modet och interiör.
Det danska designmärket ferm LIVING presenterar sin nya SS22 förkollektion av utemöbler och accessoarer som fångar vårens omhuldade ögonblick.
När ljuset sakta men säkert kommer tillbaka, kommer också löftet om våren. I väntan på spirande löv och varmare dagar framöver blickar vi mot våra älskade grönområden och känner oss både spända och optimistiska när vi börjar dagdrömma om svalkande drinkar på balkongen och sammankomster i trädgården. I våra gröna helgedomar välkomnar vi återkomsten av de första välbekanta solstrålarna som skapar långa skuggor och inbjuder oss att spendera tid utomhus. Vi försöker fånga en omhuldad vårstund, saktar ner tempot, bekvämt inbäddat i soffan i vår utomhusoas och omfamnar känslan av en ny början.
Som ett tecken på vår längtan efter våren kombinerar utomhuskollektionen från ferm LIVING varma nyanser, ansvarsfulla material och taktil design som fångar själva essensen av denna hoppfulla säsong. Kollektionen skapar en obestridlig känsla av optimism och påminner oss om hur vacker förändring kan vara, och inbjuder dig att skapa din egen friluftsparadis – en plats där rustika träd planteras i stora terrakottakrukor och där du kan låta tankarna vandra medan du titta upp i en klarblå himmel.
Jul och nyår är över för denna gång och vi har fått tid till att umgås med nära och kära. I inboxen ramlar det in vårnyheter för 2022. Här från H&M Home i ljusa och pastell toner. Härligt tycker vi.
Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration.
Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser.
Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep.
Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardagliga objekt kan bli betydelsefulla.
Säljstart: Januari 2022 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus
Stig Lindberg x Layered är en kollektion fylld av nostalgi, lekfullhet och en viktig bit svensk designhistoria under dina fötter. Kollektionen möts i gemensamma kärleken för mönster som tar för sig men som är rena i sitt formspråk. Populära motiven Berså och Trellis fick varsin matta i två färgställningar var. Kollektionen består av 100% handknuten Nyzeeländsk ull. Slätväv utgör grunden på mattan vilken kombineras med detaljer i tuftad rya. Nivåskillnaderna mellan de olika teknikerna ger mattorna en tredimensionell och taktil karaktär.
Oki Sato är den prisbelönta japanska arkitekten, designern och grundaren av designstudion Nendo i Tokyo som står bakom de tre fantastiska vaserna i sterlingsilver från Georg Jensen. Den släta, rundade designen är inspirerad av naturens former och ger varje vas en skulptural look som gör dem till individuella konstverk. Vaserna har även en pip som gör att de fungerar lika bra som kannor.
Det tar i genomsnitt 400 timmar för en utbildad silversmed att skapa ett set med tre Nendo-vaser. Georg Jensens silversmedja är en del av huvudkontoret i Köpenhamn, och här är en grupp utomordentligt duktiga silversmeder fullt sysselsatta med att tillverka Georg Jensens imponerande silverarbete, som den nya Nendo-kollektionen. De för vidare det hantverk som har utgjort kärnan i företaget sedan det grundades 1904.
Möbelföretaget Norrgavel vill uppmuntra och förenkla långsiktig och kretsloppsanpassad konsumtion av inredning. Den 22 november, på Circular Monday, kommer den nya marknadsplatsen Norrgavel Vintage gå live hos Tradera. Ett cirkulärt initiativ, vars syfte är att inspirera fler till eftertänksam och hållbar konsumtion av möbler.
I samband med att motrörelsen till Black Friday uppmärksammas under måndagen den 22 november, introduceras det nya samarbetet mellan Norrgavel och Tradera.
– Ekologi och hållbarhet har varit en naturlig del av Norrgavels värdegrund sedan starten 1993. Våra möbler är uppbyggda av rena naturmaterial och är gjorda för att hålla i generationer. Självklart måste vi se till att det som redan har tillverkats fortsatt används. Cirkulär konsumtion är ett helt naturligt mindset för planetens framtid. För oss känns det som ett logiskt steg att ytterligare bredda vårt cirkulära tänk genom denna satsning tillsammans med Tradera, säger Sofie Richter, VD på Norrgavel.
Samarbetet innebär att Norrgavels kunder kommer kunna köpa och sälja Norrgavel-möbler och inredningsdetaljer i Traderas flöde, samlat på en marknadsplats med namnet Norrgavel Vintage. Norrgavels kunder erbjuds även en kod som de kan använda för att publicera annonser utan kostnad. På så vis blir det lättare för kunderna att ge sina Norrgavel-möbler ett längre liv och minska miljöpåverkan på ett plånboksvänligt sätt.
– Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Norrgavel, som är ett väl ansett designföretag, uppmuntrar sina kunder att ta tillvara på det som redan finns. Vi på Tradera finns alltid här för att hjälpa fler aktörer att precis som Norrgavel bli mer cirkulära i sin affärsmodell, säger Stefan Öberg, VD för Tradera.
Norrgavel kommer även publicera egna butiksannonser på Tradera, via nya marknadsplatsen Norrgavel Vintage – till exempel utställningsmöbler från butikerna, möbler som har använts vid fotograferingar, samt möbler med avvikelser eller skönhetsfel.
– Vi hoppas kunna inspirera fler till att förlänga livslängden på sina möbler och designföremål. Vi har sedan många år en egen köp-och-sälj-sida där våra kunder kunnat sälja vidare sina Norrgavel-möbler som inte längre används. I och med samarbetet med Tradera, adderar vi nu ytterligare möjligheter att på ett ännu smidigare och säkrare sätt få fler kunder att bidra till en bättre värld, fortsätter Norrgavels VD, Sofie Richter.
Louis Poulsen presenterar nya Bysted Garden. Bysted Garden är en nedskalad version av den ursprungliga Bysted-pollaren, som formgavs av den danske arkitekten Peter Bysted 1975. Pollaren kännetecknas av sina skuggor och det spännande ljusmönster den skapar på marken. Bysted Garden finns i två olika höjder och möjliggör fler olika typer av installationer, i allt från entréområden till planteringslådor på takterrasser.
Teema, designad av Kaj Franck 1952, är känd över hela världen som en ikon för nordisk design. Den älskade kollektionen förkroppsligar Iittalas designfilosofi och fortsätter att finna sin plats i människors vardag, generation efter generation. Iittala hyllar nu den ikoniska kollektionen genom att utöka den med tre nya färger: vintage blå, vintage brun och neutral linne.
Iittala firar Teemas 70-årsjubileum med tre nya färger. Med en antydan av nostalgi hedrar Iittala jubileet med två toner inspirerade av originalkollektionen från 1952 (Kilta): vintage brun och vintage blå. En lugn och neutral nyans linne, ingår också i kollektionen. Även serveringsdelar i nya färger kommer att adderas till kollektionen.
Ikoniskt 70-årsjubileum För att fira jubileet är de nya vintage-färgerna blå och brun inspirerade av färgerna i den ursprungliga kollektionen från 1952. Glasyren i vintage-färgerna produceras lite transparent, precis som i originalkollektionen från 1950-talet.Transparensen varierar något beroende på föremålets form, vilket gör föremålen unika. Nyanserna hedrar färgerna och känslan av originalkollektionen, även om de inte är exakt likadana, då det finns andra standarder för färger och glasyrer idag än för 70 år sedan. Iittala introducerar även färgen linne till kollektionen, en ny naturlig och mjuk färg. Inspirerad av linfrön och svala vindar är linne en lugn, neutral nyans som lätt kan kombineras med andra Teema-färger. Teema serveringsdelar kommer även att lanseras i nya färger. Serveringsskålar i två storlekar som är perfekta för sallader, soppor och ugnsbakade rätter, kommer nu i färgen linne och en tidigare lanserad färg, honung.Nu kan du mixa och matcha fyrkantiga tallrikar i linne, vintage blå och pärlgrå, perfekt till förrätt, mellanmål och dipp. Addera till den sista detaljen i dukningen med ett 3-delars serveringsset som nu kommer i färgen linne, perfekt för såser, nötter, kryddor och örter.
Balansen mellan ytterligheter Den finske designern Kaj Franck växte upp i en värld med genomarbetade bordsserviser till glesa stenfat och försökte skapa en mer tillgänglig balans mellan de två ytterligheterna. Hans lösning var att tillverka mångsidigt, praktiskt porslin till ett rimligt pris.
Tre enkla former Franck skapade Teema baserat på den enkla designidén att varje del kommer från de mest grundläggande formerna: cirkeln, kvadraten och triangelnFör att hålla fast vid Francks vision, består Teema helt av vardagliga produkter som är multifunktionella, stapelbara, hållbara och mångsidiga. Varje föremål tål ugn, frys mikrovågsugn och diskmaskin så att Teema fungerar för alla köksbehov från tillredning till matlagning, servering och middag.
En färgglad värld Teemas breda utbud av nyanser varierar från ljusa och livfulla till lugna nyanser. Oavsett om det gäller att matcha produkter för en monokrom look eller blanda olika färger, ger Teema obegränsade möjligheter att skapa rätt dukning för alla tillfällen.
Framtida generationer Sedan lanseringen 1952 har Kaj Francks Teema blivit en ikon för nordisk design. Franck var en pionjär inom hållbarhet, jämlikhet och måttlighet och har ingjutit sina värderingar i den banbrytande serien. Det resulterade i en kollektion som förkroppsligar hög kvalitet, multifunktionell och hållbar design.Teema fortsätter att vara omtyckt i hem runt om i världen. Många har produkter från olika decennier och älskade skatter av Teema kan ofta hittas i vår Vintageservice som du hittar i Iittalas butiker.Teemas värderingar och dess hållbara design hjälper till att bygga en mer hållbar livsstil som har en inverkan på världen och på kommande generationer.
Ellos senaste hemkollektion inspirerar till en kravlös och enkel jul. Naturnära färger och detaljer kombineras med lugna, jordnära toner och inslag av glitter, guld och en dämpad rosa. Här finns även rustika och traditionella valmöjligheter för en mer klassisk stil. Kampanjen visar på tre sätt att inreda julen tillsammans med Krickelin, Angelica Svanström och Anna Kubel. Alla tre stilarna fångar något eget och unikt, kollektionen bjuder på något för alla.
”Vi vill göra julen så enkel som möjligt för vår kund. Allt som behövs för hemmet och julklapparna ska gå att hitta hos oss, därför tog vi fram den här kollektionen inför advent. Rostigt rött och en svagt dämpad rosa tillsammans med naturinspirerade bastoner lägger grunden för kollektionen. Mörkare toner i grönt och brunt skapar en rustik känsla, medan instick av glitter och guld lättar upp och sätter den där festliga julstämningen vi alla längtar efter”, säger Jennifer Åhman, designchef för Ellos Home.
Att julen och högtiderna runt omkring innebär en hel del stress är vi många som känner igen. Tanken med kollektionen och budskapet i kampanjen är att vi inte ska låta säsongen fyllas med krav och måsten – här ska det i stället finnas tid för avkoppling tillsammans med nära och kära. Se hela kollektionen, inspireras av kampanjen och läs Ellos tips för en mer stressfri jul på deras hemsida!
Kampanjen lanseras under vecka 45 på Ellos site, där kollektionen också kommer finnas till försäljning.
Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung.
På IKEA tycker man att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också!
VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos den sociala entreprenören Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr.
– De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha en färg, så att man överraskas. Karaffen är lite granformad och den stapelbara muggen har samma form som toppen. Kanske ingenting man tänker på, men det blir en fin relation när du ser dem tillsammans, säger designer Andreas Fredriksson.
Säljstart: Oktober 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus. Foto: IKEA
Tillsammans vill Sabine Marcelis och IKEA omfamna möjligheterna för direkt och indirekt ljus i hemmet och betona ljusets positiva inverkan på människors känslomässiga välbefinnande. Kollektionen är planerad till IKEA varuhus och online hösten 2022.
Ett hem är mer än en plats där människor äter och sover – det är individuella utrymmen som speglar vem vi är och en plats där vi uttrycker våra känslor. Med kollektionen tittar IKEA och Sabine Marcelis närmare på själva ljuset och hur det kommer till liv hemma genom belysningslösningar och iögonfallande heminredning som leker och interagerar med ljus, och har både ett känslomässigt och funktionellt värde.
– Syftet med kollektionen är att utforska hur ljus interagerar med material, textur och färg och understryker hur vacker heminredning kan ha en positiv inverkan i vardagen, säger Henrik Most, Product Design Leader på IKEA of Sweden. Produkterna kommer att bli ett fantastiskt tillskott till IKEA sortimentet eftersom de har Sabine Marcelis unika formspråk, tillägger han.
Kollektionen utforskar de överraskande effekterna av ljus i hemmet, oavsett om källan är direkt eller indirekt. Sortimentet kommer bland annat att bestå av glas, skålar, speglar och lampor. Större delen av kollektionen kommer att vara på tillfälligt besök, medan några produkter är långsiktiga tillskott till IKEA sortimentet. Kollektionen kommer att innehålla produkter som gör det möjligt för människor att uttrycka sin personlighet och sin designestetik för att skapa sensoriska och känslomässiga upplevelser i hemmet.
– Belysning och designobjekt med integrerat ljus är mer än funktionella heminredningsprodukter. Ljus har en påverkan på hur vi känner, skapar stämning och atmosfär. Direkt ljus och indirekt ljus kan skapa oväntade effekter som harmonierar eller förstärker vår omgivning, säger Sabine Marcelis, formgivare med bas i Rotterdam. Jag vill utforska hur ljus kan förvandlas till något som inte bara är rent funktionellt. Ljus har förmågan att förändra hemmets utseende, känsla och atmosfär till det bättre, tillägger hon.
Sabine Marcelis arbete kännetecknas av rena former som lyfter fram de materialegenskaper och processer som de är gjorda av. Hon kombinerar produkt-, installations- och rumslig design och vill skapa härliga upplevelser genom sin engagerande design.
Kollektionen är det andra samarbetet mellan IKEA och Sabine Marcelis efter hennes deltagande i IKEA ART EVENT 2021.
Att tända ett ljus den första december är en vacker tradition som markerar nedräkningen till julafton och samlar familj och vänner för en fin stund tillsammans. Här hittar du 19 stycken fina kalendeljus med siffror för ditt stämningsfulla julfirande. Kram Jenny & Linda
För att göra det enklare för kunderna att handla inför IKEA ett nytt sätta att betala – självscanning via sin mobilapp. Med IKEA-appen kan kunderna själva scanna och packa sina varor under ett varuhusbesök – och sedan checka ut i en separat expresskassa.
Under de senaste åren har IKEA utvecklat köpupplevelsen på flera sätt med målet att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att handla på IKEA – när, var och hur kunderna föredrar att göra det. Idag kan du planera ett kök från din egen soffa via ett onlinemöte, få varor hemkörda samma dag som de beställt och få varorna packade av en medarbetare för upphämtning utanför ett varuhus. Nu tar IKEA nästa steg och erbjuder en ny betallösning där kunderna enkelt kan scanna sina egna varor i IKEA-appen och sedan lämna varuhuset när de betalat och känner sig redo – oftast utan att behöva stå i kö.
– Varje dag ställer vi oss frågan; ”Hur vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna?”. Det genomsyrar faktiskt allt vi gör. Och vi vet att just betalningslösningar är något som under senare år påverkat människors beteenden och förväntningar mer än någonsin när de går och handlar. Vi är stolta över att strax rulla ut en lösning som gör det enklare att betala och som vi tror att kunderna kommer att gilla, säger Susanne Jensert, Customer Manager på IKEA Sverige.
För att göra sig ännu mer tillgängliga för sina kunder, befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka på en stor digital förändringsresa. Bland annat har man tittat på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i varuhusen med den digitala. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler som IKEA app och ny hemsida samt innovativa butiksformat som flera nya planeringsstudios runtom i landet.
– Vi vet att tid är dyrbar och en bristvara i samhället. Sverige, som är en digitalt mogen marknad, har snabbt anammat de förenklingar som digitaliseringen möjliggör i vardagen exempelvis när vi handlar, betalar räkningar eller utför bankaffärer. Våra kunder vill bestämma över sin tid själva och vi vill möta det behovet, samtidigt som vi bjuder in alla som besöker oss att lägga sin tid på sådant som ger mervärde; som rådgivning kring heminredning, inspiration och matupplevelser, säger Susanne Jensert.
I alla varuhus under hösten
Två varuhus i Sverige ska nu testa den nya lösningen, Helsingborg och Jönköping. Under hösten och vintern kommer övriga varuhus i landet att introducera lösningen för sina kunder.
– För att kunna scanna när du handlar på IKEA, behöver du ha laddat ner IKEAs app. Du skannar det du vill handla i varuhuset och packar dina påsar medan du handlar. När du är redo att betala visar du upp en QR-kod i en särskild kassa där du sen betalar med bank- eller presentkort som vanligt. Smidigt tycker vi, eftersom appen dessutom är en riktigt bra shoppingkompis full av inspiration. Allt på ett ställe, säger Rogier van de Pol som är Payment Leader för IKEA Sverige.
IKEA App
Dagens IKEA app lanserades för två års sedan som ett inspirerande och enkelt sätt för kunden att utforska sortimentet och shoppa online. Nästa steg i utvecklingen av appen är att integrera fler betalningsmetoder, skapa möjligheten att betala direkt på olika avdelningar i varhuset, få hjälp att navigera i varuhuset, se köphistorik och få personliga erbjudanden. Appen utvecklas hela tiden, baserat på kundinsikter från alla de marknader där IKEA finns.
Nyårsafton ska firas med stil i år, och vävda textilier gör bordet till den perfekta inramningen för en festlig middag med familj och vänner. En vacker duk och vävda servetter i enkel design är en utmärkt bas för en personligdekoration där endast fantasin sätter gränser.
Vi älskar det fina uttrycket som uppstår när du kombinerar en damastduk i bomull med servetter i linne och lägger till skulpturala tallrikar, glas i olika former och färger – och inte minst en massa konfetti. Låt årets sista kväll bli en fin och gnistrande fest!
Inspo från Georg Jensen Damask julen 2021
Jenny & Linda
Manage Cookie Consent
We use cookies to optimize our website and our service.
Functional
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.