Den fjärde maj slår Svenskt Tenn upp dörrarna till en pop-up-butik på det anrika varuhuset Stockmann i centrala Helsingfors. Där kommer ett stort urval av Svenskt Tenns produkter finnas till försäljning. Från i slutet av maj visar Hanaholmens kulturcentrum och Didrichsens konstmuseum varsin utställning om Svenskt Tenns samtida formgivning respektive dess historia.
– Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och formgivaren Josef Frank skapade tillsammans en inredningsfilosofi som är aktuell än idag. Den utgör en helhet som vi vill lyfta fram, snarare än enskilda föremål eller mönster. Därför är de båda utställningarna som äger rum parallellt minst lika viktiga som pop-up-butiken i sig. De bidrar till att sätta varje produkt i ett större sammanhang, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.
Stockmanns varuhus är ett av Europas största varuhus och ett centralt landmärke i den finska huvudstaden sedan öppnandet år 1930.
– Vi är väldigt stolta över att vi som enda plats i Finland kommer att kunna erbjuda våra kunder inspiration och kvalitetsinredning från Svenskt Tenn. Det blir ett fantastiskt tillägg till vårt befintliga designerbjudande, säger Tuuli Kalliosalo, Head of Partnership Marketing på Stockmann.
Det var redan under våren 2016 som Hanaholmen och Didrichsen kontaktade Svenskt Tenn för ett samarbete – vilket nu resulterar i två utställningar. På Hanaholmen visas en stor del av de samtida formgivare som arbetat med Svenskt Tenn. På Didrichsen presenteras en utställning som skildrar flera nyanser av kreativitet hos både Estrid Ericsson och Josef Frank – i en miljö bland annat inspirerad av Estrid Ericssons sommarhus Tolvekarna. För att balansera det kulturella med det kommersiella beslutade Svenskt Tenn att även öppna en pop-up-butik under sommaren, ett koncept som man provat på tidigare i samband med den stora Josef Frank-utställningen på MAK i Wien 2016/2017. Under Design Week 2017 lanserades även ett framgångsrikt samarbete med den finska formgivaren Harri Koskinen som ritat två lampor för Svenskt Tenn.
– Vi har ett stort antal kunder från Finland både i vår webbutik och i butiken i Stockholm så det känns extra roligt att kunna möta dem i deras eget hemland. Sverige och Finland har mycket gemensamt, till exempel ett snarlikt designarv och en förkärlek till färgstarka mönster samt för hållbar, tidlös design, som kan gå i arv från generation till generation, säger Thommy Bindefeld, på Svenskt Tenn.
Text: pressutdrag
/Jenny & Linda